Mensen willen niet enkel uitgenodigd worden, ze willen ook meedoen. En dat geldt voor iedereen!
Een meer inclusieve maatschappij stelt ook verwachtingen tegenover het onderwijs. Heel wat leerlingen in Vlaanderen volgen momenteel les in diverse vormen van buitengewoon onderwijs, vaak in aparte settings. De strategie om op deze manier om te gaan met leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften is tamelijk exclusief. Andere landen gebruiken eigen types en organisatievormen en grijpen meestal minder snel naar een systeem van speciaal onderwijs. Het heeft veel te maken met de visie op inclusie. Niet voor iedereen heeft dit dezelfde inhoud.
Samen met vertegenwoordigers van scholen en andere partners vormt Onderwijsnetwerk Antwerpen het Netwerk rond Inclusie. Dit netwerk gaat na wat in Antwerpen nodig is, bepaalt gezamenlijke doelen en organiseert passende acties om hieraan tegemoet te komen. Vanuit de overtuiging dat streven naar een inclusievere maatschappij voordelen voor iedereen inhoudt, menen we ook dat beter leren inspelen op specifieke onderwijsbehoeften elke leerling en begeleider ten goede komt. Trouwens, wie heeft er geen specifieke onderwijsbehoeften?
Hieronder kan je de acties van het lopende schooljaar volgen. Voor meer informatie mag je steeds contact opnemen (contactgegevens onderaan de pagina).
Het contactpunt UNIA Antwerpen verenigt (zeswekelijks) diverse onderwijspartners rond het thema discriminatie en racisme. Het overleg kent een vaste structuur: een inhoudelijke spreker, het bespreken van (geanonimiseerde) dossiers, het bespreken van relevante campagnes. De partners zijn directies, zorgcoördinatoren, brugfiguren en partners uit het middenveld. Ook vanuit het Netwerk neemt er nu iemand actief deel.
Het ondersteuningsnetwerk onderwijs - jeugdzorg richt zich op het versterken van de samenwerking tussen de twee sectoren door het aangaan van samenwerkingsverbanden tussen welzijnsvoorzieningen, onderwijspartners en diensten die gericht zijn op complexe problematieken (oa PANGG, IZPA, …) Het netwerk wil een faciliterende rol opnemen op het gebied van partnerschappen en trajecten op maat voor individuele kinderen en jongeren met complexe onderwijs- en zorgnoden. Er worden geregeld casetafels georganiseerd waar nu ook enkele ondersteuners met hun expertise aan participeren. Deze bijzondere expertise wordt erg gewaardeerd.
Leren in beeld (met o.a. filmpjes rond inclusie)