Duaal leren: sterktes en uitdagingen

Als stad geloven we dat de duale manier van leren op school en op de werkvloer voor heel wat jongeren nieuwe mogelijkheden en kansen biedt om hun leerloopbaan succesvol vorm te geven. We vinden het essentieel om alle leerlingen voor wie duaal leren een gepaste leerweg is, de mogelijkheid te geven om er in te stappen en zo hun kansen om gekwalificeerd uit te stromen te verhogen en door te stromen naar werk of verder studeren.

Duaal leren?

Duaal leren is een volwaardige leervorm binnen het secundair en het volwassenenonderwijs waarbij een leerling in de klas én op de werkvloer kennis en vaardigheden verwerft. De opleiding in de klas vindt plaats in een (buitengewone) secundaire school, een centrum voor leren en werken, een Syntra-lesplaats of een Centrum voor Volwassenenonderwijs. De opleiding op de werkvloer in een erkende onderneming.

Er zijn wel een aantal voorwaarden. Leerlingen moeten:

  • minstens 16 jaar zijn of 15 jaar zijn en de eerste 2 jaar van het secundair hebben afgerond
  • kiezen voor een studierichting binnen de dubbele finaliteit of de arbeidsgerichte finaliteit
  • bereid zijn om te werken (arbeidsbereid)
  • klaar zijn om te werken (arbeidsrijp

Je kan een duale opleiding volgen tot het schooljaar waarin je 25 wordt. Voor duale opleidingen in het 7e jaar is er geen maximumleeftijd.

Maak kennis met 5 leerlingen die een duale opleiding volgen:

  • Younes,2e graad duaal leren verzorging
  • Kasper,2e graad duaal leren keukenmedewerker 
  • Dileen,2e en 3e graad duaal leren kapper 
  • Senne,3e graad duaal leren lassen/constructie 
  • Alexander,7e specialisatiejaar duaal leren logistiek en assistent logistiek
Visie

Stad Antwerpen ontwikkelde samen met een aantal onderwijspartners, versterkende partners en arbeidsmarktpartners een gedragen visie op duaal leren.

Voor ons is duaal leren een sterke leerweg die uitgebouwd wordt in een synergie tussen leerlingen, ouders, onderwijs en bedrijven/sectoren voor jongeren die hier bewust voor kiezen. 

Duaal leren is: 

  • een positieve keuze vanuit de leerling
  • een kans voor een leerling die graag ervaringsgericht leert
  • authentiek leren in échte werksituaties
  • een co-creatie tussen school en bedrijf
  • een leerweg op maat van de leerling
  • een springplank naar werk en verder studeren
  • een leerweg om de nieuwste innovaties in bedrijven te ontdekken

Duaal leren is:

  • geen lager niveau voor leerlingen die niet mee kunnen
  • geen stage 
  • niet gemakkelijk
  • geen oplossing voor een leerling die leermoe is
  • niet hetzelfde als deeltijds leren en werken
  • geen leerweg met nadruk op werken
Groeimogelijkheden en uitdagingen

Duaal leren heeft in Antwerpen nog veel groeimogelijkheden. Zowel voor leerlingen, scholen als ondersteunende organisaties en bedrijven liggen er opportuniteiten. Bekijk de infofiches voor scholen, clb’s en bedrijven.

Tegelijkertijd zijn er nog heel wat uitdagingen om van duaal leren een succes te maken. We merken dat er zowel bij onderwijsprofessionals als bedrijven nog steeds een gebrek aan kennis over duaal leren is. Duaal leren kampt ook met een negatief imago. Dit is onder andere te wijten aan de negatieve connotaties die er in onze maatschappij nog steeds leven rond technisch en beroepsonderwijs en rond praktisch leren ten opzichte van theoretisch leren. Daarnaast is er ook nood aan een gepaste begeleiding van (kwetsbare) jongeren én aan een groter aanbod van leerwerkplekken.

Dubbele focus

Als stad willen we samen met onze partners duaal leren op de Antwerpse onderwijskaart zetten. We focussen ons daarbij op 2 acties:

  • onderwijsprofessionals overtuigen om meer in te zetten op deze leervorm
  • bedrijven overtuigen om een leerwerkplek te worden  

Meer info of vragen?

Wil je meer weten of heb je een specifieke vraag? Laat het ons weten via dit contactformulier

Lees ook

Schrijf je in op onze nieuwsbrieven om op de hoogte te blijven van alle nieuws en activiteiten.
Schrijf je in