Van thuistaal naar schooltaal. Verlaag de drempel met 'Nederlands voor ouders op school'

Anderstalige ouders meer betrekken in het schoolleven van hun kind? 'Nederlands voor ouders op school' (voormalig KAAP) voorziet Nederlandse les óver school óp school. Zo krijgen ze de basisvaardigheden aangereikt om de schoolloopbaan van hun kind op te volgen.

Annemie van Beirendonk geeft les aan anderstalige ouders met kinderen uit het basis en secundair onderwijs van Pius X. Ze komt vier keer per week samen de ouders om rond schoolse thema’s te werken.

Annemie:“Nederlands voor ouders op School' legt de focus op alles wat met de school te maken heeft. De lessen gaan uit van de dagdagelijkse dingen van het schoolleven. In welke klas zit je kind?, Wat is de naam van de juf of meester? Hoe werkt het schoolreglement? Wat staat er in de agenda van je kind? We bezoeken de klas, maken kennis met de leerkracht, ik leg uit hoe speelhoeken werken, welk soort speelgoed er ligt. Alles doen we in stapjes.

“Leren voor de kinderen is een grote motivatie.”

Iedere cursist krijgt De Nederlandse taal uitgelegd in context van de school. We hebben cursisten die analfabeet zijn of die zelf nog nooit naar school zijn geweest. Een van de belangrijkste dingen is dus zorgen dat er een vertrouwensband is, zorgen dat de durf er is.

Wat voor ons vanzelfsprekend lijkt, zijn vaak verborgen drempels voor anderstalige ouders.”
Je kinderen afmelden bij het secretariaat is minder moeilijk als je bekend bent met de persoon aan de andere kant van de lijn. Annemie laat cursisten oefenen met het secretariaat na een persoonlijke kennismaking. Een vrijwilliger, in dit geval Annemie's moeder, is ingeschakeld als extra oefenpersoon om verder te oefenen. Annemie: “We gaan ook op verkenning in de buurt van de school naar plekken waar hun kinderen extra oefenkansen en uitdagingen krijgen en waar de ouders zelf om hulp kunnen vragen. Denk daarbij aan de bibliotheek, cultuurhuizen in ons geval Nova en De Stek.

KAAP nederlandse les voor anderstalige ouders

Schoolbetrokkenheid en thuisbetrokkenheid.

Annemie tipt: "Het is belangrijk om te denken aan de basics en alle informatie in stukjes op te delen. Ouders hebben vaak wel een smartphone, maar geen laptop ter beschikking. Zorg zeker voor WiFi.
'Nederlands voor ouders' is een goede start. Er wordt veel geleerd op korte tijd. Na een jaar helpen we cursisten door te stromen naar gepast taalonderwijs voor elke cursist, bijvoorbeeld naar de Centra voor Volwassenonderwijs (CVO ) of Ligo.”

Wat vinden de cursisten zelf?*

“Ik ben nog maar 3 maanden in België, ik heb geen familie of vrienden om Nederlands te oefenen. Ik wil niet alleen de kinderen helpen op school, maar ook sociaal zijn en contacten opbouwen. Bij het inschrijven van de kinderen op school kon ik niet praten met directeur. Mijn vorige job was in Spanje, maar hij sprak geen Spaans.  De directeur gaf aan dat ik kon inschrijven bij KAAP. De eerste dag begreep ik geen woord, ik moest van nul beginnen. Ik durfde bijna niet terug te komen, maar ik ben toch gegaan. Na een maand was ik verder en kon ik mijn naam zeggen en adres zeggen."

Nederlandse les voor anderstalige ouders

De cursisten geven aan dat ze Nederlands leren om de kinderen te helpen.  “Als er brieven komen van school, wil ik weten wat erin staat”. “Ik wist niet dat ik de agenda moest handtekenen, nu let ik op de brieven in de schooltas”. “We leren wat wij kunnen doen, wat de school kan doen en wat het kind kan doen. Ik had geen weet van de schoolregels. Ik wist ook niet dat ik elke dag een handtekening in de agenda moest zetten.”
“Elke ochtend stond de kleuterjuf aan de schoolpoort en zei iets tegen mij, ik wist niet wat. Hier leerde ik dingen zoals “Wie ben jij” en  “Goeiemorgen”. Toen wist ik dat de juf elke ochtend “goeiemorgen” tegen me zei.”

 

Hoe kan de school helpen?

“Het is leuk als ze ons motiveren. Langzaam spreken. Het praten zelf is moeilijk; de volgorde van de zin, de werkwoorden…Ik zeg wel eens mijn Nederlands is kapot. Ik woon in de Bosschaertstraat. Ik heb er twee dagen over gedaan om dat te leren zeggen. Je moet vaak je adres opgeven.”

“Ook Samenwerken met de juffen en de meester. De directeur komt langs in onze klas en we kunnen vragen aan hem stellen.”

“We gebruiken een boekje met alle belangrijke informatie. Hoe werkt oudercontact, hoe maak je een afspraak, delen van het lichaam, de klok.. Er staat ook een QR code voor meer informatie. Ik neem het boekje mee naar oudercontact, en gebruik het bij telefoneren.

Alle cursisten zijn het eens: 'Nederlands voor ouders op school' werkt. En Annemie in het bijzonder hebben ze in hun hart gesloten.

*De antwoorden van cursisten zijn aangevuld door redactie

Wil je weten of Nederlands voor ouders iets is voor jouw school?
De stad zorgt voor de organisatie en begeleiding bij het Nederlands voor ouders op jouw school.
 

Gerelateerde info

Lees ook

Schrijf je in op onze nieuwsbrieven om op de hoogte te blijven van alle nieuws en activiteiten.
Schrijf je in