Verkeerseducatieve spellen

Antwerpse scholen kunnen educatief spelmateriaal gratis ontlenen om verkeerslessen interactiever en effectiever te maken.

Maak uw keuze uit het overzicht en vul het formulier onderaan deze pagina in om een spel of materiaal te ontlenen. U krijgt per mail bevestiging van uw reservatie. 

Spellen of materiaal worden door u opgehaald en teruggebracht naar Den Bell, Francis Wellesplein 1, 2018 Antwerpen. Materiaal wordt enkel ter beschikking gesteld aan scholen die gevestigd zijn op het grondgebied van de stad Antwerpen.

Materiaal
Dronkemansbrillen
  • Doelgroep: 2de en 3de graad secundair 
  • Aantal spelers: in klasverband + 1 begeleider
  • Duur: 1 lesuur (50 min.)
  • Materiaal: zwarte harde plastiek koffer met een set van 6 brillen verpakt in een zwart stoffen tasje, een reinigingsdoekje en een rol geel lint

De spelers ontdekken de gevaren en gevolgen van alcohol en druggebruik en het negatieve effect ervan op je handelingen.

Hesjes
  • Doelgroep: Leerlingen en Volwassenen
  • Materiaal: Hesjes verkrijgbaar in de maten Small, Medium en Large
  • Aantal: 5 dozen (30 stuks per doos)

Begeef je tijdens verkeerslessen veilig in het verkeer.

Universele fietshelmen
  • Doelgroep: Basisonderwijs
  • Materiaal: fietshelmen zijn (beperkt) in grootte verstelbaar
  • Aantal: 1 doos (30 stuks)

 Begeef je tijdens verkeerslessen veilig in het verkeer.

Secundair onderwijs
Mobipoly
  • Doelgroep: 3de graad lager en 1ste graad secundair
  • Aantal spelers: max. 6 
  • Duur: 1 lesuur (50 min.)
  • Materiaal: spelbord (1,6mx1,6m), 2 dobbelstenen, 22 bushaltes, 40 Lijnspotters, 22 controleurs, 6 poppetjes, 16 kansvragen, 16 algemeenfondskaarten en speelgeld

Monopoly op het openbaar vervoer! Wie de meeste bus- en tramhaltes heeft, wint.

MobiTwister
  • Doelgroep: 3de graad lager en 1ste graad secundair
  • Aantal spelers: 4 tot 7
  • Duur: meerdere keren per lesuur (50 min.)
  • Materiaal: zeildoek (3,2mx3,2m) en een draaischijf
  • Aantal: 2

Met de mobiliteitstwister maak je spelenderwijs kennis met het openbaar vervoer. De lenige speler die als laatste overeind blijft, wint het spel.

Mobimemory
  • Doelgroep: 3de graad lager en 1ste graad secundair
  • Aantal spelers: vanaf 2
  • Duur: meerdere keren per lesuur (50 min.)
  • Materiaal: Speelkaarten
  • Aantal: 4

De speler met de beste mobiliteitskennis en een goed geheugen, wint.

MobiSudoku
  • Doelgroep: zowel voor lager als secundair
  • Aantal spelers: van 2 tot 6 per groep (per klas)
  • Duur: Meerdere keren per lesuur (50 min.) 
  • Materiaal:  81 magneetplaatjes
  • Aantal: 2

Inzicht krijgen in de Antwerpse mobiliteit.

Het spel is gebaseerd op het originele Sudoku. Bij MobiSudoku worden foto's gebruikt in verband met het openbaar vervoer. Er is géén winnaar. Het spel heeft tot doel om op een plezierige en educatieve manier inzicht in het verkeer te verwerven en samenwerking in de klas te versterken.

STOP-Pursuit
  • Doelgroep: Vanaf 6de leerjaar tot en met 2de graad secundair 
  • Aantal spelers: van 2 tot 6
  • Duur: meerdere keren per lesuur (50 min.)
  • Materiaal: spelbord, dobbelsteen, stopwatch, 300 vraagkaarten, 6 taartpionnen, 6x6 taartstukken
  • Aantal: 2

Op een speelse manier maken de deelnemers kennis met het STOP-principe van de stad Antwerpen. STOP staat voor prioriteit aan Stappers, Trappers, Openbaar vervoer en Privaat (auto) vervoer.

Basisonderwijs
Horen, zien & rijden
  • Doelgroep: kleuters en 1ste graad lager
  • Aantal spelers: in klasverband
  • Duur van het spel: vanaf 1 lesuur (50 min.)
  • Materiaal: Het pakket wordt geleverd in een praktisch koffertje en bevat onder meer een brochure, drie bundels met spelfiches en een cd-rom.
  • Aantal: 5

Met dit lespakket bereid je kleuters voor op de gevaren van het verkeer. De nadruk ligt op praktijklessen en praktijktest.

Verkeersganzenbord
  • Doelgroep: 1ste, 2de en 3de graad lager
  • Aantal spelers: in groepjes van 2 tot... of in klasverband 
  • (dit spel kan ook als individu worden gespeeld )
  • Duur: 1 lesuur (50 min.)
  • Materiaal: groot grondzeil
  • Aantal: 1

Door de vragen goed te beantwoorden en kennis van de verkeersborden geraak je “VEILIG naar school”.

Kwartet
  • Doelgroep: 1ste, 2de en 3de graad lager
  • Aantal spelers: 3 tot 6 per kwartet
  • Duur: 15 tot 20 minuten afhankelijk van het niveau van de leerlingen
  • Materiaal: Speelkaarten
  • Aantal: 3

Dit kwartet leert de leerlingen de verschillende onderdelen van het verkeersreglement kennen.

Verkeersmemory
  • Doelgroep: 2de en 3de graad lager
  • Aantal spelers: vanaf 2
  • Duur: meerdere keren per lesuur
  • Materiaal: Speelkaarten
  • Aantal: 4

Wie de meeste verkeersborden (her)kent en onthoudt, wint.

Ren je verkeer(d)
  • Doelgroep: 2de en 3de graad lager
  • Aantal spelers: in klasverband
  • Duur: 1 lesuur (50 min.)
  • Materiaal: Mappen
  • Aantal: 2

Door juiste antwoorden te geven op vragen over de verkeersregels, verzamel je zoveel mogelijk balletjes.

RARA Verkeersbordspel
  • Doelgroep: 1ste, 2de en 3de graad lager
  • Aantal spelers: 2 tot 4 per spel
  • Duur: het spel kan meerdere malen per lesuur (50 min.) worden gespeeld
  • Materiaal: 2 spelborden met kaartjes
  • Aantal: 1

Elke speler probeert om het eerst te raden welk verkeersbord er op het kaartje van zijn tegenspeler staat. Wie na vijf spelletjes de meeste punten heeft, wint.

VerkeersTwister
  • Doelgroep: 2de en 3de graad lager
  • Aantal spelers: 3 tot 7
  • Duur: Meerdere keren per lesuur (50 min.)
  • Materiaal: Zeildoek, draaiborden
  • Aantal: 1

Spelenderwijs maken leerlingen kennis met de verkeersborden en hun betekenis. Lenige spelers hebben een stapje voor: om de opdrachten goed uit te voeren, moet je je in de meest vreemde bochten wringen.

Verkeerskist
  • Doelgroep: 2de en 3de graad lager
  • Aantal deelnemers: in klasverband
  • Duur: 1 lesuur (50 min.)
  • Materiaal: 1 kist met magneetbord + verkeersborden, verkeerslichten, voertuigen en voetgangers
  • Aantal: 1

Leg aan de hand van voorbeelden gekende verkeerssituaties uit. De leerlingen voorspellen hoe de situatie er even later zal uitzien. De verkeerskist maakt het ook mogelijk op een leuke en speelse manier de vele verschillende verkeersborden in te oefenen.

Verkeersdomino
  • Doelgroep: 3de kleuterklas, 1ste en 2de graad lager
  • Aantal spelers: van 2 tot in klasverband
  • Duur: Meerdere keren per lesuur (50 min.) 
  • Materiaal: 28 dominostenen met verkeersborden op
  • Aantal: 1

Op een educatieve, speelse manier krijgen de leerlingen inzicht in het onderscheid tussen verschillende verkeersborden en hun betekenis. Per beurt wordt één dominosteen gelegd. Enkel dominostenen met dezelfde afbeelding passen aan elkaar. Dubbel-dominostenen moeten altijd dwars aangelegd worden, zodat er nieuwe aanlegmogelijkheden bijkomen.

Verkeersslag
  • Doelgroep: 3de graad lager (2de graad)
  • Aantal spelers: per 3
  • Duur: 1 lesuur (50 min.)
  • Materiaal: matjes gescheiden door tussenschot, tussenschotblad, pionnen, kaartjes met verkeersborden.
  • Aantal: 2

Op een educatieve, speelse manier krijgen de leerlingen inzicht in het onderscheid tussen verschillende verkeersborden en hun betekenis. De 2 groepen moeten uitzoeken waar elkaars borden zijn geplaatst. Ze doen dit door vragen te stellen. Men vraagt bv: Staat het bord voorrang aan rechts in dezelfde rij als het bord verboden te fietsen?

Ik leer je verkeer
  • Doelgroep: Kleuterklas- 1ste graad lager
  • Aantal spelers: 1
  • Duur: ongeveer 15 minuten
  • Materiaal: Puzzels
  • Aantal: 3

Leuke en leerzame puzzels over het verkeer. Met behulp van deze puzzels leren kinderen wat ze moeten doen in bepaalde verkeerssituatie. Hoe werkt bijvoorbeeld een stoplicht, wat is nou eigenlijk een zebrapad en wat doet een gemachtigde opzichter (klaar-over)?

Verkeersspel Fietskoerier
  • Doelgroep: 2-3de graad lagere school
  • Aantal spelers: 2-4
  • Duur: ongeveer 30 min
  • Materiaal: speelbord
  • Aantal: 1

Spelenderwijs de verkeersregels leren! In dit spel ben je een fietskoerier die pakjes rondbrengt. Als je een pakje aflevert ontvang je geld, maar daarmee ben je er nog niet! Je moet de verkeersregels wel kennen en je er ook aan houden, anders beland je in het ziekenhuis. Bovendien moet je fiets in orde zijn en blijven. De agent stuurt je naar de fietsenmaker en geeft je een boete als er iets aan je fiets mankeert. Wie is de beste fietskoerier?

Bokabox Verkeer
  • Doelgroep: Lagere School
  • Aantal spelers: in klasverband of individueel
  • Duur van het spel: 1 lesuur (50 min) of langer
  • Materiaal: 1 kist met basisborden, kaarten, pictogrammen
  • Aantal: 1

De Bokabox Verkeer is een handige leskist over verkeersborden.
De 4 basisborden, zonder pictogram, worden begeleid van tekstkaarten met daarop de betekenis.
Spelenderwijs worden de basisborden opgebouwd met een pictogram en de aanvullende betekeniskaart. Kinderen krijgen zo gemakkelijker inzicht in het systeem van de verkeersborden.
De belangrijkste borden voor veilig verkeer komen aan bod.

STOP-Pursuit
  • Doelgroep: Vanaf 6de leerjaar tot en met 2de graad secundair 
  • Aantal spelers: van 2 tot 6
  • Duur: meerdere keren per lesuur (50 min.)
  • Materiaal: spelbord, dobbelsteen, stopwatch, 300 vraagkaarten, 6 taartpionnen, 6x6 taartstukken

Op een speelse manier maken de deelnemers kennis met het STOP-principe van de stad Antwerpen. STOP staat voor prioriteit aan Stappers, Trappers, Openbaar vervoer en Privaat (auto) vervoer.

 

Aanvraag verkeerseducatieve spellen
De fietshelmen verstelbaar en voor de leeftijden 6 tot 12 jaar. Gewenst aantal opgeven aub.
Maximum 6 stuks. Gewenst aantal opgeven aub.
Verkrijgbaar in de maten Small en Large. Gewenst aantal van elke maat opgeven aub.
Geef het gewenst aantal verkeerslichten op. Er zijn 6 stuks beschikbaar.
Geef het gewenst aantal verkeerskegels op (maximum 20 stuks).
Geef op welk materiaal u wilt bestellen: Dobbelstenen, Markeringsstroken, Werpringen, Draagtas (met kegels, paaltjes & latten. Wordt gebruikt om bijvoorbeeld een (fiets)parcours op te stellen.)

Labels

Dienstverlening